8 Ekim 2010 Cuma

DOĞAL DOĞUM NE KADAR MÜMÜKÜN ??

İhtisasımı yaptığım eski adıyla Tepecik SSK Doğumevinde ( yılda10.000 normal doğumun gerçekleştiği bir merkezdi o zamanlar) gözlemlediğim ve gerçekleştirdiğim yüzlerce doğumdan sonra bütün kalbimle inanarak söyleyebilir ki, herşey yolundaysa kadın bedeni ( tüm memeli canlılar gibi ) normal doğumu tek başına gerçekleştirebilecek şekilde yaratılmıştır ve normal doğum mucizevi güzellikte bir olaydır.Peki biz sağlıkçılar bu sürecin neresinde durmalıyız? olması gereken nedir ? şu anki durum nedir?

Benimsediğimiz ilkeler 50 li yıllarda dr Lamaze tarafından tanımlanan Lamaze felsefesi ile örtüşmektedir.


DOĞUMDA LAMAZE FELSEFESİ
Doğum normal, doğal ve sağlıklıdır.
Doğum tecrübesi anneyi ve ailesini derinden etkiler.
Kadının doğal dürtüleri doğumu yönlendirir.
Kadının doğumda kendine güveni ve başarısı sorumluluğu alan profesyoneller ve doğum yapılan yere bağlı olarak artabilir veya azalabilir.
Kadınların doğumda rütin müdahalelere gerek kalmadan doğal doğum hakkıdır.
Doğum doğal ve güvenilir bir eylemdir.
Kadınlar doğum eğitimi sayesinde sağlıkları ile ilgili kararlarda bilinçli tercih yapacak ve sorumluluğu alacak şekilde eğitilmelidir.

Herşey yolundaysa, bebeğin sağlığı, boyutları, annenin pelvis yapısı gibi, kendiliğinden başlayan bir doğumda anne ne yaşayacağını ve ne yapması gerektiğini biliyorsa, doğum sırasında sağlık ekibi ile uyum içerisinde üzerine düşeni yerine getirebiliyor, güzel ıkınıyorsa doğumun hayatında başına gelen en muhteşem şey olduğunun bilincindeyse ve mis kokulu bebeğine bir an önce kavuşmak istiyorsa doğum gerçekten çok özel bir deneyim.

Peki neden ülkemizde sezaryen oranı bu kadar yüksek ? Bence en önemli neden anne adayları. Bir kere kız çocuklarımızı anneliyin ne kadar özel ve muhteşem bir duygu olduğunu öğreterek yetiştirmiyoruz. Onlara daha çok annelerin ne kadar çko kahır çektiğinden ve bu işin zorluklarından bahsediyoruz. Doğumu zaten tv dizilerindeki bağırış çağırış sahnelerinden biliyorlar. Bu bilinç altıyla gebe kalıp 9 ay boyunca da gebelik ve doğum hakkında yeterli bilgiye sahip olmuyorlar. Doğum yaklaşınca çevreden "ALLAH KURTARSIN"lar başlıyor.Korku düzeyi iyice artıyor, ortada ne heyecan, ne coşku kalıyor. Bu duygular içindeyken sancılar başlayınca, paniğe kapılan anne adayı başlıyor "beni sezaryene alın " demeye. Artık biz ne desek boş. İsrar edip doğum sürecini beklediğimizde doğumda ıkınmıyor , "yardım etmezsen bebeği zarar görebilir" diyoruz. "görürse görsün , istemiyorum bebeği falan" gibi akla ziyan cevaplar veriyor. Anne adayı gerekeni yapmayınca ebe arkadaşlar karından basarak destek olmaya çalışıyorlar. Hasta ebeyi ittiriyor, ısırıyor!! bebek kanalda ilerlemeyince vakum takıyoruz. Sonunda doğum gerçekleşiyor ,ama, ortalık savaş alanına dönüyor. Bebek yorgun, anne yorgun , biz sağlık ekibi perişan.. Böyle bir doğumdansa 10 sezeryan yapmayı tercih ederim. Oysa anne bilinçli olsa, nefes tekniklerini bilse, gebelikte önerdiğimiz egzersizleri yapmış olsa, doğumda da bizim desteğimiz ve önerilerimiz doğrultusunda güzelce ıkınsa, hem daha az ağrı duyar, epidurale bile gerek kalmaz, hem hayatını en unutulmaz anının coşkusunu doyasıya yaşar.Böyle bir doğumdan sonra vücuttan salınan endorfin adını verdiğim doğal uyuşturucu maddeler sayesinde çabucak ayağa kalkar, yenidoğmuş , annesinin kokusuna muhtaç yavrusunu hemen emzirir. Biz sağlık ekibi de bu kutsal ortamın sıcaklığı ile yogunluğumuzu unutuveririz.


Neyse lafı çok uzattık. Daha olayın biz hekimler bakan yönünü konuşacağız. Bugünlük bu kadar yeter..

8 yorum:

iç ses... dedi ki...

çok güzel bir yazı tebrikler.bende ilk bebeğimden itibaren normal doğum istedim ve destekledim ama kısmet olmadı ikiside sez. oldu :( ben 2. doğumumu sezaryen sonrası normal doğum yapacaktım onun için her şeyin doğal olması çok önemliydi siz bu işleri daha iyi bilirsiniz.ama 2.dede suyum geldi 3.5 cm açılma oldu ama tek bir sancı yoktu bebeğin kalp atışlarıda yükselince mecbur sez.doğuma alındım doğuma alınırkende bebeğin kaka yaptığı anlaşıldı ve ben bunların hepsine şahit olduğum için gerçekten sezaryen olmam gerektiğini biliyorum onun için içim rahattı.şimdi 2 sezaryen sonrası bile normal doğum olduğunu bildiğim için 3. bir bebeğim olsa yine normal doğumu denerim heralde tabi büyük konuşmamak lazım birde şartlar çok önemli. belki bu yazınızı okuyup daha fazla faydalanmak isteyenler olur onun için benim yıllardır üye olduğum bir yahoo grubunun adresini vermek isterim http://health.groups.yahoo.com/group/ssvd/
bu grupta şimdi doğal doğumu destekleyen doktorlarımızda var hepsi tanınmış çok iyi uzmanlar yalnız ssvd (sezaryen sonrası normal doğum ) için değil normal doğumu gerçekten isteyen gebeler içinde çok faydalı olacağını düşünüyorum..
sanal ortamdada olsa sizin gibi iyi doktorlar tanıdığım için çok mutluyum :) elinize emeğinize sağlık..

SEVGİ dedi ki...

Bende tamamen normal doğumdan yanayım . İki çocuğumda normal doğumla doğdular..
Üç sene önce miyom ameliyatı oldum .
Kusura bakmazsanız bir şey öğrenmek istiyorum sizce miyom ameliyatı olmuş biri 3 sene sonra normal doğum yapabilir mi?

Ballı Cimcime dedi ki...

Ben de normalden yanayım ama ilk doğumumda çok zorlandım hemen hemen anlattıklarınıza yakın şeyler yaşadım. Şifa'ya da, Acıbadem'e de, Erdem'e de gittim üstelik bunlardan bazıları sadece operatör doktor değil profösördü ama hiç birinde ne nefes ne ıkınma gösterildi. Yumurtalığımda bir kist olmasından dolayı plasenta previa teşhisiyle aylar geçti sık sık doktor takibindeydim bir gece paldır küldür acile kaldırıldım hemen doğuma aldılar SSK kadın doğum bölümünde koca bir gece ve günün ardından zar zor doğumum gerçekleşti gözyaşlarıyla.. üstelik 1 kere de elimde serumlarla kaçma teşebbüsünde bulundum sonra da ikinciye cesaret edemedim tabi korkudan.. Ne nefes tekniği, ne ıkınma hiç bir şey bilmiyordum peki onca gittiğim pahalı doktorlar ne yapmıltı o ana kadar hiç mi kimse bir anlatmaz çözemedim:(

Adsız dedi ki...

Ah Esra HAnım yarama bastınız bu yazınızla malesef bende ısrar ettiğniz halde beyninde kötü hadiseler kazılı kalmış ve korkan biri olarak herşey mümkünken sezeryanda karar kıldım.Halbuki zeynep 2600 gr dı çok kolay gelebilirdi ...Tabi bunlar geçmişte kaldı önümüze bakmak gerekirse dün tarih belirlememize rağmen doğum eyleminin kendiliğinden başlamısını okadar çok istiyorum ki en azından sonrasında sezeryan olayım vijdanımı bu sefer böyle rahatlatayım allah ne göstericek bakalım herşeyin hayırlısı ....Özlem Gençer

buglem dedi ki...

Merhaba ESRA hanim ben de normal dogumdan yanayim ve 3 dogumum da normal dogumla oldu.Son dogumum ilginc ti cünkü böyle birsey hic duymamistim kizimin dogumuna bir haftadan az kalmasina ragmen bebegim ters duruyordu doktorum telesla gec kaldik sezeryanla alirlar bebegi hemen hastaneye gidin dedi.Hastaneye gittik bashekim ben bu bebegi anne karninda cevire bilirim dedi ve yapti ertesi gün hastaneden cikmak icin ultraschal yapildi bebek yine ters dönmüstü yine yerine cevrildi bu sefer isi garantiye almak icin az dozda sanci hapi verildi ve dogumumuz olmasi greken günde normal dogumla oldu.

emel bıçakcılar dedi ki...

bende normal doğumdan yanaym çok istedim normal doğum olsun diye doğumum izmir bornova şifa hastanesinde gerçekleşti ultrasyon muayenisi sırasında aniden suyum geldi ve hemen hastaneye yatırıldım epidural istemedim iki doktorumda normal doğuma müsait dedi ve tam 9 saat sancı çektim ama bir müddet sonra sancım durdu doktorum geldi ve bbu sancıya şimdye kadar çoktan olması lazımdı bebek doğum kanalına tam girerememiş sıkıntıda bebek vakumla almak zorunda kalırız o yüzden sezaryana almak durumundayım dedi o an çok üzüldüm ama yapacak birşeyim yoktu bebeğimi tehlikeye atamazdım allahtan hayırlısı böyleymiş allahıma şükürler olsunki oğlum şuan çok sağlıklı

EMEL BIÇAKCILAR dedi ki...

esra hanım size bir sorum olacak sezaryan doğumdan sonra tekrar hamile kalındığında doğum illa sezaryan mı olmak zoruda ilki öyle olduğu için yoksa normal doğum yapılabilirmi

Adsız dedi ki...

Ben sezaryen sonrası normal doğum yapmış biriyim. Buna Ssvd deniliyor. Sezaryen sonrası vajinal doğum. Ssvd yapmak için planlı bir gebelik geçirdim, Ssvd destekleyen bir Dr'un takibinde oldum.